Menu
04.11.2024 | Kategoria: Blog
Z taką sytuacją spotkał się chyba każdy. Wystarczy zagapić się przy wjeżdżaniu do garażu i zostawić włączone światła. Ewentualnie nie domknąć drzwi bądź zapomnieć o wyłączeniu radia. W przypadku samochodów z silnikiem Diesla czasami zresztą nie potrzeba nawet roztargnienia, bo podobny efekt może przynieść nocny przymrozek. Wszystkie z tych sytuacji kończą się zwykle tak samo: problemami z porannym odpaleniem samochodu. Winny jest rozładowany akumulator, który obciążony światłami przez kilka godzin lub osłabiony mrozem nie jest w stanie dostarczyć wymaganego prądu do zapłonu oraz układu paliwowego. A bez tego nigdzie nie pojedziemy. Wybawieniem jest prostownik, który pozwala na doładowanie akumulatora. Na rynku możemy jednak znaleźć mnóstwo modeli tych urządzeń. My przyjrzeliśmy się najważniejszym typom prostowników i okolicznościom, w których najbardziej warto po nie sięgnąć.
Prostowniki są urządzeniami, które pozwalają na zregenerowanie różnego rodzaju baterii. Podstawą działania najpopularniejszych modeli jest zmienianie napięcia przemiennego na napięcie stałe. Z tego powodu w codziennych warunkach najczęściej są używane właśnie do ładowania akumulatorów samochodowych. Na tym polu wyróżniamy cztery główne typy prostowników.
To zaawansowane urządzenia, które w ostatnich latach są coraz częściej wybierane kosztem ich tańszych odpowiedników. Niektórzy określają je nawet mianem “inteligentnych”. Dzięki specjalnemu układowi sterującemu prostowniki mikroprocesorowe ładują bowiem akumulator w maksymalnie bezpieczny sposób. Natężenie prądu i inne ustawienia są dobierane przez urządzenie tak, by zoptymalizować cały proces i zabezpieczyć akumulator. W dodatku taki prostownik automatycznie przestanie pracować, gdy poziom naładowania osiągnie 100 procent, jednocześnie włączając się, gdy wskaźnik zacznie nieco spadać.
Ponadto prostowniki akumulatorowe zabezpieczają akumulator przed zwarciami i skokami napięcia, które mogą być powodowane różnymi wahaniami w sieci elektrycznej, do której podpina się urządzenie. Ładowanie jest proste i bezpieczne również dlatego, że wiele takich prostowników można podłączyć nawet do akumulatora, który nie został odłączony od instalacji elektrycznej pojazdu.
Nazwa nie wprowadza tutaj w błąd: to sprzęt, który stał się już standardem i można go spotkać w większości garażów czy warsztatów. Sama istota procesu ładowania jest w tym przypadku podobna do zdarzeń, które mają miejsce w prostownikach mikroprocesorowych, ale brak tutaj rozbudowanych rozwiązań elektronicznych, które pozwalałyby na kontrolę ładowania.
Standardowe prostowniki są po prostu transformatorami, do których podpina się akumulator samochodu po uprzednim odłączeniu go od pojazdu. Urządzenia tego typu w żaden sposób nie chronią jednak akumulatora. Niezaprzeczalnym atutem standardowych prostowników jest natomiast ich niska cena – to najtańsze dostępne na rynku urządzenia. Ich popularność nie może więc dziwić.
Zdecydowanie bardziej skomplikowany schemat działania mają prostowniki impulsowe. W tym przypadku transformator nie jest bezpośrednio podłączony do akumulatora, tak jak dzieje się to w urządzeniach standardowych. Tym zajmuje się specjalny tranzystor, który impulsami przekazuje prąd do akumulatora. Częstotliwość tych impulsów jest ogromna – może sięgać nawet kilkunastu tysięcy na sekundę. Dzięki takiemu trybowi pracy eliminowane są wszelkie straty mocy. To jeden z nowocześniejszych sposobów na ładowanie baterii, który pozwoli na szybką regenerację osłabionego akumulatora.
To rozwiązanie najmniej przydatne dla przeciętnego użytkownika. Prostowniki trakcyjne są bowiem przeznaczone do największych maszyn, które potrzebują bardzo dużo prądu. Z tego powodu są wykorzystywane na przykład do ładowania akumulatorów w urządzeniach przemysłowych czy wózkach widłowych. Przydadzą się jednak również posiadaczom samochodów z silnikiem elektrycznym oraz pojazdów typu kamper, które mają duże zapotrzebowanie na energię elektryczną. Prostowniki trakcyjne pozwalają na szybkie i wydajne ładowanie, są jednak zdecydowanie droższe od pozostałych typów urządzeń do regeneracji baterii, a przy tym duże i nieporęczne.
Podobnie jak wówczas, gdy celem naszych zakupów jest spawarka inwertorowa migomat, prostowniki do akumulatorów najlepiej kupować w sprawdzonych sklepach z narzędziami. Takie placówki znajdują się niemal w każdym mieście, czasami jednak w stacjonarnych sklepach nie znajdziemy dokładnie tego, czego szukamy. Bywa, że w poszukiwaniach odpowiedniego prostownika może nam więc pomóc hurtownia spawarek, a dokładnie – hurtownia przemysłowa. Najprościej jednak zamawiać prostowniki w internetowych sklepach z narzędziami. Ich atutem, oprócz szerokiego wyboru, są zazwyczaj także niższe ceny. Jednym kliknięciem możemy kupić prostownik, a drugim sprawić, że w naszym warsztacie za kilka dni pojawi się także na przykład nowy migomat – spawarka MIG/MAG. Ryzykiem obarczone jest z kolei kupowanie narzędzi niesprawdzonych marek w marketach, możemy bowiem trafić na prostownik marnej jakości.
Zanim jednak zamówimy nowy prostownik, który pomoże nam w kryzysowych sytuacjach, trzeba zadbać, by odpowiednio dopasować go do posiadanego akumulatora. Najważniejsze jest potwierdzenie rodzaju urządzenia, które dostarcza prąd do naszego samochodu. O ile po kilku latach jeżdżenia tym samym autem nie mamy z tym problemu, o tyle niedługo po zakupie nowego modelu do swojego garażu warto upewnić się co do rodzaju akumulatora. W przypadku tradycyjnych urządzeń kwasowo-ołowiowych z ładowaniem poradzi sobie prostownik standardowy. W nowych samochodach, wyposażonych w akumulatory nowej generacji, konieczne będzie jednak zazwyczaj używanie prostowników mikroprocesorowych. Poszczególne rodzaje tych urządzeń mają zresztą ograniczenia różnego rodzaju – na przykład prostownik impulsowy, mimo nowoczesnego sposobu działania, zazwyczaj nie jest w stanie poradzić sobie z głęboko rozładowanymi akumulatorami.
Przy zakupie prostownika ważne są także jego parametry techniczne. Jednym z nich jest wyrażany w amperach prąd ładowania. Tutaj istotne są dwie wartości – prąd szczytowy i skuteczny. Przyjmuje się, że ten drugi wskaźnik powinien wynosić 10 procent pojemności akumulatora, inaczej regeneracja baterii nie będzie zbyt efektywna. Oprócz tego trzeba przyjrzeć się podawanemu w woltach napięciu wyjściowemu prostownika. Napięcie akumulatora i prostownika powinno być równe, choć bardziej wyspecjalizowane urządzenia do ładowania pozwalają na regulację tego parametru.
W każdym garażu przyda się też narzędzie do wiercenia. Co wybrać? Sprawdź w kolejnym artykule: Wkrętarka czy wiertarka? Wszystko, co trzeba wiedzieć przed dokonaniem wyboru
Jesień to czas, kiedy natura obdarza nas pięknymi krajobrazami, ale […]
Prostownik do akumulatora to urządzenie, które może uratować Cię z […]
Szukasz dla siebie dobrej i niezawodnej wiertarko-wkrętarki? Nie wiesz jednak, […]
Zastanawiasz się, czym ciąć płyty meblowe? Wbrew pozorom to nie […]
Planujesz zakup piły spalinowej? Zastanawiasz się, jaki model wybrać i […]
Glebogryzarka elektryczna może stać się Twoim niezastąpionym sojusznikiem we wszelkich […]
INFOLINIA INFORMACYJNA
TEL: 32 670 39 68
Nasi konsultanci są dostępni :
Pn. – Pt. w godzinach 8:00 – 15:00
SERWIS CENTRALNY
P.H. Powermat T.M.K. Bijak Sp. Jawna
Obrońców Poczty Gdańskiej 97
42-400 Zawiercie
TEL: 32 670 39 68 | wewnętrzny 4
SPRZEDAŻ HURTOWA
tel. 32 670 39 68 | wewnętrzny 2
THE ART OF TOOLS TECHNOLOGY
W branży działamy od ponad 25 lat. Stabilna pozycja na rynku to efekt połączenia kilku czynników: doradzamy produkty najbardziej adekwatne do potrzeb, a nie najdroższe, oferujemy wysoką jakość w dobrej cenie i zapewniamy pomoc również po zakupie.
Informacje dodatkowe